Kablage – vi producerar kablage till din verksamhet

Vad är kablage?

Ett kablage är en uppsättning kablar som har satts ihop för användning i elektroniska system eller apparater. Elkablar kan exempelvis användas för energiöverföring eller kommunikation för telefoni och nätverk. Kabeln består av en elektrisk ledare, oftast tillverkad av koppar, som är omsluten av isoleringsmaterial såsom silikongummi eller PVC. Exempel på olika typer av kablage är:

Flatkabel

Signalkabel

Batterikabel

Utanpå kabeln finns en kombination av bokstäver och siffror för att ange hur den är uppbyggd vad gäller material, ledarantal och andra egenskaper. Beroende på vad kablarna ska användas till kan de variera i storlek, utseende och utförande. Asso har 40 års erfarenhet av att producera kablage, kontakta oss så kundanpassar vi ett kabelsystem för din verksamhet.

Vart används kablage?

Kablage används överallt för att strömförsörja våra hem, arbetsplatser och hela städer. Kabelsystem och olika former av kablage finns i allt från elektriska leksaker till industrimaskiner. De förekommer i fastigheter för kommersiella datornätverk, för elektrifiering av järnvägs- och tunnelbanespår, på anläggningar för elproduktion, i hushållsapparater, i bilar, som fiberkabel på havsbotten för att överföra data och mycket mer.

Hur tillverkas kablage?

Hos oss på Asso tillverkas kablarna i Sverige, Polen och Asien. Något förenklat ser processen ut som följande:

• Idé & ritningsunderlag Du som kund kommer med en idé och förfrågan. Tillsammans går vi igenom ritningsunderlag och de specifikationer samt komponenter som krävs för tillverkningen.
  • Beredningsprocess & produktion I nästa steg plockar vi ut material och ser över var och hur produktionen ska ske, samt med vilka metoder. Prototyper produceras och pris räknas ut.
  • Masstillverkning Kablaget tillverkas i våra fabriksanläggningar i Sverige eller utomlands, ibland produceras en viss uppsättning kablar i vår enhet i Asien, för att sedan monteras i Polen eller tvärtom. Varje anläggning har sina styrkor och kompetenser som kan användas på ett flexibelt sätt för bästa resultat.
  • Kontrolltestning De färdiga kablarna kontrolltestas noga enligt branschkrav innan packning och leverans.

Vi på Asso producerar kablage av högsta kvalitet till pressade priser

Vi producerar kundanpassade kablage till alla branscher. Med 40 år i branschen har vi en gedigen erfarenhet av kabelsystem. Vi erbjuder kundanpassade helhetslösningar som underlättar dina produktionsprocesser.

Med vår erfarenhet och kunskap kan vi komma med förslag på smarta lösningar för att säkerställa rätt kvalitetsnivå i projektet, samt förbättra ekonomin i produktionsprocessen. Läs gärna mer om vår kablagetillverkning här

Fördelar med Asso® kablage

• Kablar som lever upp till de höga krav som ställs inom industrin
  • Snabba och säkra leveranser
  • Avancerad tillverkning med den senaste tekniken
  • Stabil och trygg samarbetspartner

Behöver du snabb leverans av kablage till din verksamhet?

Tack vare en strömlinjeformad logistik med bland annat egna lastbilar och en effektiv produktion har Asso® möjlighet att erbjuda alla volymer, stora som små – där du får hög flexibilitet med säkra och snabba leveranser. På detta sätt kan vi leva upp till kundens önskemål och bli din trygga och stabila samarbetspartner. Oavsett om du önskar en uppsättning kablar som är kundanpassade eller standardiserade, så hittar du det hos oss.

Inget projekt är för litet eller för stort – välkommen att höra av dig med din förfrågan!