Signalkablage

Syftet med signalkablage är signalöverföring, till skillnad från exempelvis kraftkablar som används för kraft- och elöverföring. Idag består signalkablar oftast av tunna ledare i syrefri koppar för att minska risken för oxidering. Signalkabel kan även kallas styrkabel och är antingen uppbyggd med ett flertal ledar samlat i ett hölje eller ett fåtal ledare där de då kan vara en del av ett nätverk. Det senare exemplet är en typ av bussystem vilket innebär att flera enheter kan kommunicera över samma ledare.

Var används signalkablage?

Signalkablage används i automations- och processtyrsystem, men även i signalerings- och övervakningssystem. Generellt kan man säga att signal eller  styrkabeln sitter mella styrenheten och sensorer och aktuatorer vilket tillsammans gör det möjligt att skapa olika typer av funktioner.

Fördelar med signalkablage från Asso

• Hög kvalitet
  • Flexibel serie- och prototyptillverkning
  • Snabba leveranser
  • 40 års erfarenhet
  • Utmärkt servicenivå

Med Asso får du flexibel produktion av signalkablage med korta ledtider

Vi har lång och gedigen erfarenhet av signalkablage. Genom att ha en egen kablageproduktion i Malmö, Polen och Asien kan vi garantera att varje komponent är av högsta kvalitet. Vår kablageproduktion genomgår en dokumenterad kontroll under hela tillverkningsprocessen, från beredning till slutkontroll. Ett väl inarbetat system av effektiva transporter i egen regi och flexibel kabeltillverkning gör att du som kund får snabb leverans av signalkablage – av rätt kvalitet till pressade priser.

Signalkabel, information

Signalkablar är en avgörande komponent inom elektronik och kommunikationssystem. Dessa kablar används för att överföra elektriska signaler och data mellan olika enheter, inklusive datorer, audiovisuell utrustning, nätverksenheter och mycket mer. Signalkablar finns i olika varianter, såsom koaxialkablar, Ethernet-kablar, USB-kablar och HDMI-kablar, var och en optimerad för specifika användningsområden.
En högkvalitativ signalkabel är viktig för att säkerställa en pålitlig och högpresterande signalöverföring. Dessa kablar kan vara avskärmade för att minimera elektrisk interferens och signalstörningar. Signalkablar används i en mängd olika sammanhang, från underhållningssystem i hemmet till professionella ljud- och videoproduktioner, och de spelar en nyckelroll i att säkerställa korrekt och störningsfri kommunikation mellan enheter.